برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

حامد نصرالهی
۲۲ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۳
با سلام.
آقای دکتر طالعی
اینجانب حامد نصرالهی دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران از شاگردان دکتر پهلوان و معارف هستم خواهشمندم ایمیل خود را جهت ارزیابی علمی به تحقیقاتم به ایمیل من ارسال کنید.
با تشکر
حامد نصرالهی
۲۲ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۳
با سلام.
آقای دکتر طالعی
اینجانب حامد نصرالهی دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران از شاگردان دکتر پهلوان و معارف هستم خواهشمندم ایمیل خود را جهت ارزیابی علمی به تحقیقاتم به ایمیل من ارسال کنید.
با تشکر
عبدالحسین طالعی
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
سلام علیکم. از ابراز لطف جناب غلامعلی ممنونم.
در پاسخ به آقای نجابت ضمن سپاس گزاری عرض می کنم :
۱. کاش مأخذ اطلاعات مفیدشان را برای استفاده دیگر کاربران کاتبان می‌نوشتند.
۲. در آن ایام مختصر، فرصت بررسی دفتر ثبت مخطوطات نبود. قاعدتاً نکات ارزشمند دیگر از آنجا پیدا می‌شود.
۳. نگارش زندگینامه تحلیلی و کامل علامه امینی و تاریخچه دقیق کتابخانه موکول به جمع همین گونه اطلاعات است که تا کنون کمتر به فکر آن بوده‌ایم.
۴. منابع مهمی از تاریخ شفاهی را که به کار این تحقیق می‌آمد، از دست داده‌ایم. خدا کند که فرصت بررسی این گونه اسناد را از دست ندهیم.
مقالات دي ۱۳۹۷
[1] مقدمه کتابی به دستم رسید با عنوان «استخراج تاریخ در نظم» نگارش و ترجمۀ محمد ابراهیم خلیل جامی ژنده پیلی. در باب نحوۀ استخراج مادۀ تاریخ که یکی از تفنن های جالب در متون قدیم بخصوص آثار تاریخ و تراجم نگاری است و سبب دقت در نگارش تاریخ های کهن می‌شود و پیوند استواری با ابجدنگاری نیز دارد. چاپ دوم این کتاب به سال 1337 شمسی در مطبعه دولتی کابل منتشر شده و شماره 55 از...
شنبه ۲۹ دي ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
نکات 61 تا 70 [61] متن: "هو" اسم مکنّی مشار إلی الغائب ترجمه: "هو" اسم کنیه‌ای است که به یک غائب اشاره می‌کند. پیشنهاد: "هو" اسمی است پوشیده که به آن غائب اشاره شده است. نکته: 1. در بعضی موارد، معنای لفظی کلمه‌ای مورد نظر است نه معنای مصطلح، مانند "کنیه" در اینجا که معنای پوشیدگی می‌دهد نه کنیه‌ای که قسیم اسم و لقب است. 2. چگونه «مشار» را به «مشیر» ترجمه...
دوشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
در روز پنج شنبه 15 مرداد 1394 مطابق با 20 شوال 1436 در کتابخانه امیر المؤمنین علیه السلام نجف در جوار مزار مرحوم علامه امینی کتابی از اسماعیلیه دیدم که به عنوان کتاب دعا در نجف و کربلا می‌خوانند و این نکته را با تورق آن نوشتم. کتاب، «ابلج البرکات و القربات» نام دارد. نویسنده خاصی ندارد. ولی مشخصات چاپ را چنین نوشته است: سنة 1430، الجزء الثانی، طبعت مرة ثانیة، سنة آلاء...
پنجشنبه ۲۰ دي ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۵
بند 52 تا 60 [52] متن: الآیة مسوقة في مقام الامتنان من الله سبحانه علی رسوله و صفیّه صلی الله علیه و آله بإنزالها علیه دون سواه من النبیّین و المرسلین. ترجمه: این آیه مبارکه رهنمون است در مقام سپاسگزاری از خداوند سبحان بر پیامبرش و برگزیده‌اش به جهت فرو فرستادن آن تنها بر حضرتش نه بر دیگر پیامبران و فرستادگان. پیشنهاد: این آیه ما را به امتنان خداوند سبحان بر پیامبر...
دوشنبه ۱۷ دي ۱۳۹۷ ساعت ۸:۵۹
[41] متن: مهیمناً علی کل حدیث قصصته ترجمه: نگهبان و بر تمامی داستانهایی که بازگو فرمودی برتری دادی. پیشنهاد: نگهبان مقرر کردی و بر آن قصه‌هایی که بازگفتی، برتری دادی. نکته: 1. قصه غیر از داستان است. قصه تفکر بر می‌انگیزد و داستان سرگرم می‌کند. قرآن در مورد قصه هایش می‌فرماید: «فاقصص القصص لعلهم یتفکرون». گاهی مشکل مترجم این می‌شود که فکر کند برای هر کلمۀ عربی...
شنبه ۱۵ دي ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۲
در فرهنگ ما متأسفانه نوشتن تاریخ یک مسجد سابقۀ زیادی ندارد. پشت صحنۀ بنای یک مسجد، طراحان و سازندگان و بانیان مالی، هزینه‌ها و بیلان مالی، امامان جماعت آن، برنامه‌های جنبی، خروجی‌ها و ارتباطات آن، اسناد مربوط به هر بخش از جهت نگاهداری و دسته بندی و نشر و ... همه را، وقتی یک جا برای یک نهاد فرهنگی مانند مسجدی ببینی، جای تعجب دارد. اصل این اندیشه که باید تمام این...
چهارشنبه ۱۲ دي ۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۰
آیة الله سید عبدالله بلادی بوشهری در ضمن مکاتبات مفصل و متنوع خود خطاب به آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در زمینه‌های مختلف تراجم و انساب و حدیث و تاریخ مطالبی مهم بیان کرده‌اند. این مکاتبات، خوشبختانه در کتاب نفیس نامه‌های ناموران – که گنجینه‌ای است نمایانگر تاریخ یکصد سال اخیر – گرد آمده است. در باره این کتاب در جای خود سخن گفته‌ام و تکرار پسندیده...
دوشنبه ۱۰ دي ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۳
مقدمه: در کتاب نامه‌های ناموران – که گنجینه‌ای کم نظیر از فوائد و فرائد است – نامه‌ای از آیة الله شیخ محمد باقر بیرجندی است که جواب به سه سؤال از آیة الله سید شهاب الدین مرعشی را در بر دارد. نخستین سؤال در باب جمله‌ای از دعای اول صحیفه سجادیه است. سؤال دوم در بارۀ وحی و سؤال سوم در بارۀ حجیّت ظنّ فقیه است. این رساله کوتاه در سال 1349 قمری نوشته شده و در کتاب...
شنبه ۸ دي ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰