آخرین نوشته ها
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۹۵٫۸۵۵ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱۹۸
بازدید از این یادداشت : ۲۹۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :
یاد آر ز شمع مرده یاد آر


۱. بزرگداشت بزرگان در دیار ما توازن ندارد. در حالی که برای برخی از بزرگان به زحمت چند سطر مفید می‌توان یافت، در بارۀ بعضی دیگر آن چنان نوشته شده که کتابخانه‌های تخصصی می‌توان از آنها ساخت! نیازی به ذکر مثال نیست. همه اهل مطالعه می‌بینند و می‌دانند.
۲. وقتی چشمم به یادنامه‌ای مختصر – فقط هشتاد صفحه – در مورد مرحوم دکتر شهابی روشن شد، (آن هم به عنوان ضمیمه یک فصلنامه) برایم هم شگفتی‌آور بود، هم شادی‌آور. دیدم که در حد هشتاد صفحه گامی بزرگ برداشته شده و این بزرگ مرد را به من – که فقط نامی شنیده‌ام و حد اکثر یکی دو کتاب دیده‌ام – می‌شناساند.
معلوم شد که می‌توان یادنامه‌ای را بدین گونه اجرایی و شدنی (فقط با چند مصاحبه) سامان داد و الزاماً نیاز به هزینه سنگین و تعداد مقالات فراوان نیست. همین گام کوچک اجرایی در خشکسالی فرهنگی که گرفتار آمده‌ایم غنیمت است.
۳. جناب ابهری در مقام سردبیر فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق راهی جدید گشوده که به نظرم باید اهل نظر این ابتکار را پاس دارند و باز هم چنین یادنامه‌های مختصری را پدید آورند و به شیوه‌هایی مانند این کار، نشر دهند.
پیش از این استاد دکتر محقق با نشر کتاب‌های انجمن مفاخر و برپایی جلسات متوالی و نسبتا منظم چنین راهی گشوده بود. می‌دانیم که هنوز برخی از اهل نظر، حجمی کمتر از فلان صفحه یا نشر به عنوان ضمیمه یک مجله یا یک مجلس دو ساعتۀ بدون ریخت و پاش را «یادنامه» و «بزرگداشت» به شمار نمی‌آورند و «توهین به آن شخصیت» می‌دانند.
۴. ابتکارها در این کار بیش از این است: از بعضی اساتید در مورد مرحوم شهابی فقط نیم صفحه مطلب می‌بینیم. از برخی در پاسخ پرسش‌ها مکرراً جواب «نمی‌دانم» می‌خوانیم. بخوانید و لذت ببرید که چگونه می‌توان «تابو»‌ها را شکست. به زبان آسان است، ولی در عمل ... افتاد مشکلها.
۵. ماجرا از این قرار است: آقای محسن دریابیگی مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها در مورد مرحوم استاد دکتر محمود شهابی گرد آورده و با نام «یاد آن کیمیاگر تنها» به عنوان ضمیمه فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ منتشر کرده است. در حجم ۸۰ صفحه. البته یک مصاحبه هم در دل مجله آمده است. وفي ذلك فلیتنافس المتنافسون.
۶. پس از شرح حال مرحوم شهابی نوشته سید علی نجفی فهرست مصاحبه‌شوندگان در این ضمیمه چنین است (بدون ذکر القاب):
محمود مهدوی دامغانی، ناصر کاتوزیان، سید مصطفی آزمایش، نور علی تابنده، علی شیخ الاسلامی، علیرضا فیض، منوچهر صدوقی سها، ابوالحسن طبرستانی، سید اصغر طباطبایی قمی، محمد واعظ زاده خراسانی، حجت پناه، سید حسن امین، ابراهیم تیموری، سید عبدالله انوار، عبدالمحمد آیتی، مهدی محقق، سید عزت الله عراقی، غلامحسین نوشین نژاد، اکبر ثبوت، سید علی نجفی.
در متن فصلنامه شماره ۲ نیز نوشتاری از سید حسین صفایی در مورد استاد شهابی آمده است.
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت